اقدام پژوهی,پایان نامه ,برنامه سالانه,پروژه مهر,درس پژوهی,طرح جابر,طرح کرامت,کارآموزی,طرح توجیهی,پودمان,علمی کاربردی
دسته بندی محصولات
کلیک کنید

اطلاعیه فروشگاه

دانشجویان و فرهنگیان عزیز در صورت نداشتن ایمیل از ایمیل aminsaleh2031@gmail.com استفاده نمایید. به دلیل عدم دسترسی به منابع تعدادی از فایل ها چنانچه فایلی متعلق به شماست و از اینکه در سایت قرار گرفته ناراضی هستید لطفا با شماره های ذکر شده تماس بگیرید تا در سریعترین زمان نسبت به برداشتن فایل و حذف آن از سایت اقدام نماییم.

گزارش تخصصی معلمان چالش ها ، مشكلات و موانع در رابطه با در س کار و فناوری دانش آموزان

گزارش تخصصی معلمان چالش ها ، مشكلات و موانع در رابطه با  در س کار و فناوری   دانش آموزان

دانلود گزارش تخصصی معلمان چالش ها ، مشكلات و موانع در رابطه با  در س کار و فناوری   دانش آموزان بافرمت ورد وقابل ویرایش تعداد صفحات 115

دانلود گزارش تخصصی معلمان,راهکارها,پیشنهادات,گزارش تخصصی فرهنگیان,

این گزارش تخصصی جهت ارائه برای ارزشیابی و کسب امتیاز کامل و همچنین جهت ارائه به عنوان تحقیق ارتقاء شغلی بسیار کامل میباشد

مقدمه


در نظام آموزشی کشوری که اهداف کلی آموزش و پروش آن توسط کارشناسان تعلیم و تربیت ؛ متخصصین و مشاوران آموزشی  زیر نظر فلاسفه و نظریه پردازان یاددهی ویادگیری ترجیحاًً خارجی بدون توجه به نیاز جامعه و آینده نگری نوشته شده و اهداف جزیی بصورت محتوای آموزشی از قبل آماده شده در پشت در های بسته در ساختمان های بلند وزارت آموزش و پرورش در جلساتی که افراد گاهاً کلاس لمس نکرده ، گرد گچ تخته سیاه نخورده ،  در کپر ننشسته وبا مدرسه کوچ نکرده و کلاس چند پایه درس نداده و ....تنظیم و تالیف می شود، به مدارس و معلمان بدون توجه به تفاوت های فردی  دانش آموزان و انواع هوش آنها ابلاغ می شود .
 برای نشان دادن دقت در اجرا ،گروهی را بعنوان گروه آموزشی مسئول نقد و بررسی فعالیت مدرسین و تعیین حیطه و تقویم اجرایی می کند تا امکان تاخیر و تعجیل به حدالقل برسد، برای آن محتوای آموزشی مقدس و از پیش تالیف شده ، مهرمستند سازی زده وبصورت یکنواخت برای تمامی استانها و شهرها امتحانی هماهنگ گرفته شده تا دانش آموزان پایین شهر و بالای شهر ، دولتی و      غیر انتفاعی در یک عدالت آموزشی برابر عدد و معدل نمره مدار را تجربه کرده و سر خوردگی ،نداشتن معلم خصوصی و کلاس های تقویتی آنچنانی را بار دیگر چون چماق احساس کنند .  در این حال افت تحصیلی حربه و ابزاری است برای مدیران تا معلم فعال را از کاهل بازشناسند و ملاک ارزشیابی گروهی خاص که در دروسی خاص با دانش آموزانی خاص در شرایطی خاص تدریس    می کنند قرار گیرد. حال بیاییم میزان و امکان مانور و ابتکار یک معلم خلاق دراین برنامه ریزی آموزشی سر و ته بسته بنام قوطی آموزشی را بررسی کنیم و نمره ارزشیابی هم بدهیم .
گاهی احساس میشود بستن دست معلمی که در نوشتن اهداف آموزشی، محتوای آموزشی، نحوه امتحان، امکانات و رسانه آموزشی ، محیط فیزیکی آموزشی هیچ تاثیری مستقیم و غیر مستقیم ندارد  غیر منصفانه بوده ، حال فرستادن وی به میدان جنگ  مبارزه با جهل  و انتظار نمره ارزشیابی سطح بالا و درصد قبولی حقیقی با روش های تدریس از قبل مشخص شده در کتاب کار معلم و یا فرمایشات   ضمن خدمت گروه های آموزشی  نامروتی است.
معلم  از 4 عنصر اصلی برنامه ریزی آموزشی در کلاس هیچکدام را جز برقراری ارتباط و روش های تدریس گوناگون ، بعنوان اسلحه ای همراه ندارد و آن هم به بهانه ندیدن دوره و نداشتن امکانات ، کمبود وقت و شلوغ بودن کلاس درس به یغما می رورد و گاهی معلم و دبیر بدون انگیزه با نداشتن فرصت کافی ، نداشتن تجربه و علم وافی ، نداشتن فضای صافی، توانایی نوشتن طرح درس و طراحی آموزشی را ندارد ، او فقط یکشب از دانش آموز مظلوم کلاس خود جلو تر است و این بی عدالتی و ظلم را معلم در شرایطی غیر ارادی انجام می دهد که تنها فرصت آموزشی را در این زمان و برای این درس و برای این کلاس و برای این دانش آموزان خاص از دست می دهد در حالی که هم در انرژی و هم در یادگیری و هم در عمق یاددهی تاثیر مستقیم خود را کمرنگ می کند.
مطالعه و بررسی راه کار های ذیل بعنوان دارویی مسکن برای افزایش کارایی معلم و یا کاهش       افت تحصیلی  در یک کلاس درس مناسب است اما درمان این بیماری نیست. معلمی که مانند یک مجری به کلاس درس می رود ، می تواند به  اهداف مندرج در کتاب درسی برسد و مانند نمونه در کتاب کار کلاسداری کند و با آزمون مستمر و پایانی انتظارات آموزشی نظام و سیستم های رایانه ای را برطرف سازد . ولی آیا یادگیری هم صورت گرفته است ؟
آیا این یادگیری به رفتاری مناسب در زمان و شرایطی خاص تبدیل می شود و جایی که ما بعنوان ناظرو مراقب امتحانی بالای سر او نیستیم آیا این عمل و کنش رفتاری، باز هم رخ خواهد داد؟
جواب این سوال را پیاژه داده است، پاسخ آن را در رفتار مردم درون یک  جامعه جستجو کنید؛    نظم ، رفاقت ،علائق، سائق ها ،نگرش ها ، همکاری، مسئولیت پذیری و ....     همگی از نحوه آموزش   یک معلم- مجری در کلاس درس ناشی می شود،  چون (معلم- مجری )مانند یک رسانه آموزشی خوب و  مناسب ،مسئولیت و توانایی انتقال دانش و مهارت های آشکار وپنهان مکتوب دریک کتاب درسی را به ذهن دانش آموزان و هنرآموزان  بر عهده دارد .
با عنایت به مطالب فوق به پیشنهاد همین نظام آموزشی یکطرفه  و نمره ملاک ،  برخی از راهکار های محترمانه  و نسخه گونه  برای بازداشتن دانش آموزان ، معلمان ، دبیران ، هنر آموزان ، مدرسان  از    افت تحصیلی مطابق با استاندارهای آموزشی  در مدارس عبارتند از:
1-             تصمیم گیری در شورای مدرسه
2-            بررسی در شورای دبیران
3-           پیگیری نمرات مستمر
4-            فعالیت های آزمایشگاهی و کارگاهی
5-            بررسی گزارش فعالیت  در شورای دبیران
6-            تاکید برای دانش آموزان ( دانش آموز محوری)
7-           جلسات انجمن اولیاء و مربیان
8-           مسابقات علمی
9-            تشویق رتبه های برتر
10-          تشویق دبیران موفق با نظر خواهی اولیا و دانش آموزان
11-          راهنمایی مشاوره برای انتخاب رشته و آینده ی تحصیلات و شغل هفته مشاغل
12-         تشکیل کلاسهای تقویتی
13-        استاندارد سازی سوالات امتحانی از نظر محتوی و بودجه بندی
14-        تایپ سوالات امتحانی
15-        تنظیم وقت امتحان
16-         هماهنگی بین دبیران مشترک دروس برای طرح سوال
17-        ....................................
18-        ....................................
19-         ....................................
20-         ....................................
با این مقدمه کوتاه و با توجه به تجربه آموزشی خود در 22 سال کاری در مقاطع مختلف آموزشی از ابتدایی تا راهنمایی ،دبیرستان ، تربیت معلم و دانشگاه و با عنایت به مطالب و تحقیقات  نگاشته شده در کتب علمی و آکادمیک ، در نظر دارم در سطح توان در چند خط ، قدرت و تاثیر شگفت آور طراحی آموزشی و استفاده از روشهای یاددهی و یادگیری را برای استفاده در آموزش و پرورش و کلاس درس بررسی و بیان نمایم:
برای رسیدن به یک راندمان و کارایی خوب در یادگیری، کم کردن افت تحصیلی ، رهبری و هدایت آموزشی مطلوب، بهره گیری از تمامی امکانات ، منابع و  استعداد های موجود در اطراف خود، هنگام تدریس ویا  انتقال تجارب یادگیری در کلاس درس، صرفه جویی در انرژی و زمان، مطالبی را  بطور اجمال لیست می نمایم که امید است مورد استفاده قرار گیرد. در پایان نیز منابع و ماخذی را برای استفاده بیشتر ذکر می نمایم.
آقای جیمز بروان در کتاب طراحی آموزشی بعد از چهل صفحه مقدمه چینی و ارائه راهکار برای کلاسداری در شرایط مختلف، بیان میدارد: معلم- مدیر بایستی از همه امکانات( آموزشی و غیر رسمی)، منابع و توانایی های خود و دانش آموز استفاده کند تا مطالب آموزشی به مرحله یادگیری برسد و این بسیار حساس و سخت است چون یادگیری تغییر نسبتاً پایدار در رفتار فراگیر است و این رفتار باید قابل مشاهده و اندازه گیری باشد و معلم درک کند که یادگیری رخ داده است .
حال با توجه به محتوای از قبل نوشته شده و دیکته شده به معلم با وجود دانش آموزان انتخاب نشده و اتفاقی در یک محیط چهارگوش و تکراری ، قرار است حادثه ای به نام یادگیری صورت گیرد و این اتفاق مبارک نخواهد افتاد مگر آنکه :
•  به توانایی های خود و جایگاه خود بعنوان معلم اعتقاد داشته باشیم.
• دانش آموزان را مانند شیشه های نوشانه ندانیم که همه به یک اندازه استاندارد باید از مطالب درسی پر شده و در جلسه امتحانی تشتک بخورند وکارنامه بگیرند به پایه بالا تر بروند.
• به روز باشیم و به خاطر بسپاریم دانش آموزان امروز با علم دیروز ما نمی توانند برای فردا آماده زندگی شوند. علم ،سواد،  روش تدریس و نحوه برخورد با دانش آموزان امروز متفاوت شده است این تفاوت را باید قبول کرد .
• مدرسه مانند پلی است که کودک از آن می گذرد تا برای زندگی در جامعه آشنا شود پس فرصت دهیم تا خودشان فراگیرند و تجربه آموزشی کسب کنند. فرصت دهیم تا با علائق و سرعت خود پیش بروند ، لمس کنند، مشاهده کننده، گزارش دهند، به آنها ارزش قائل شویم تا برداشت های خود را تشریح کنند، اشتباه کنند و آنها را راهنمایی کنیم تا پی به اشتباه خود ببرند واز نوع بسازند ....
• اگر ساعتی وقت صرف شود تا فراگیران خود کشف کنند و به خاطر بسپارند و برای آن مفاهیم یاد یار طراحی کنند بهتر است تا در یکربع ساعت معلم برایشان توضیح دهد تا آنرا حفظ کنند. فراگیران باید مشتاق باشند تا تکالیف خود را ارائه دهند تا مورد نقد وبررسی قرار گیرند( بوسیله خود، همکلاسی ها،معلم و یا...) . فرصت اعتماد به نفس و ارائه وجود به آنها بدهیم .
• یک معلم – مجری فقط یک رباط انسانی است که مطالب کتاب را  در کلاس درس تکرار می کند و از خود ابتکار و خلاقیتی بخرج نمی دهد سالها  شیوه تدریس او در هر کلاس و مدرسه یکسان بوده و تغییری نکرده است و نگران این است که مطالب درسی تغییرکند ولی معلم – مدیر برنامه ریز و رهبر کلاس است از محتوا تا الگوی تدریس را خود انتخاب می کند و از هر شرایطی و امکاناتی بموقع بهره می گیرد تا یادگیری صورت گیرد او معتقد است دانش آموزان می توانند در گروه و  از همکلاسان خود و یا در بازی و ... چیزی یاد بگیرند وی مطمئن است که یادگیری توسط        دانش آموزان  صورت می گیرد و اگر نخواهند و شرایط مناسب نباشد فقط تدریس صورت گرفته است نه یادگیری.
• وظیفه معلم است تا شرایط مناسبی را برای یادگیری فراهم آورد و با راهنمایی بجا و دقیق خود،  ذهن دانش آموزان را هدایت کند به سمت یادگیری و کشف کردن.
• دانش آموزی که با مشکلی وارد کلاس درس می شود در او یادگیری صورت نمی گیرد باید قبل از ارائه مطالب و محتوای درسی برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه صورت گیرد .
و.....
ما در اين ميان اين سوال مطرح است که آيا  معلمان کار وفناوری در مدارس همه با اين تخصص ها در دانشگاه تربيت يافته اند ؟! و آيا اصولا همه آنها تخصصي تدريس مي کنند  يا خداي نا کرده زبانم لال هر چه نيروي مازاد در آموزش و پرورش پيدا شده به شغل مقدس دبيري کار وفناوری نايل آمده اند ( فقط به اين دليل که احتمالا آسان ترين رشته است و هيچ تا ثيري در پايه درسي و آينده دانش آموزان ندارد ومثل درسي ريا ضي نيست !)
آيا معلمان کار و فناوری آموزش ضمن خدمت مناسب همگام با تغييرات اساسي کتاب کار وفناوری جديد را گذرانده اند ؟آيا همه دبيراني که کار وفناوری تدريس مي کنند ا سا سا با روش تدريس مناسب اين کتاب آشنا هستند ؟آيا اين کتاب به طور صحيح و اصولي ارزشيابي مي شود ؟ ا سا سا اهداف کتاب کار وفناوری براي دبير ان کار وفناوری چه آنهايي که جديدالاستخدام  هستند و چه آنهايي که مدت ها ست آن را تدريس مي کنند روشن است ؟
با يک ديد خوش بينانه و مثبت اگر قضيه را ببينيم و فرض کنيم که  همه معلمان با روش هاي  جديد  تدريس کار وفناوری  آشنا مي باشند ! سوال ديگري مطرح مي شود وآن اين است آيا تمام مدارس ما مجهز به تمام امکانات مورد نياز
 براي تدريس کار وفناوری مي باشند ؟ آيا همه مدارس کارگاه کار وفناوری دارند ؟ آ يا همه مديران مدارس به خوبي با اهداف کتاب آشنا مي باشند و معلم کار وفناوری را در تجهيز امکانات کارگاهي ياري مي کنند ؟ آيا اوليا ء دانش آموزان را در جلسات انجمن اوليا و مربيان در باره درس کار و فناوری توجيه مي نمايند ؟ آيا از اوليا براي   تجهيز کارگاه هاي کار وفناوری کمک مي گيرند ؟ آيا مديران ارشد آموزش و پرورش  به اين درس توجه دارند و در سطح کلان به بودجه مورد نياز اين درس مبلغي را در نظر مي گيرند ؟ آيا با اين همه انتظاري که از دبير کار وفناوری مي رود در راستاي تجهيز کارگاه هاي کار وفناوری و در نظر گرفتن   فضاي مناسب کار براي اين رشته اقداماتي را انجام داده اند يا مي دهند؟
از اينها گذشته خود محتواي کتاب آيا توانسته است  دانش آموزان را واقعا به درس کار وفناوری جذب کند . جاي چه مشاغلي در اين کتاب خالي است ؟آيا دانش آموزان اين کتاب را با اين محتوا دوست دارند ؟ اگر جذب اين کتاب نشده اند مشکل اساسي کجاست ؟ آيا در اين کتاب اشتبا هاتي وجود دارد ؟ اگر اشتبا هاتي ازطرف همکاران يا دانش آموزان در اين کتاب ها پيدا شد چه قدر طول مي کشد تا اشکالات اصلاح شود ؟
 واقعيت امر اين است که بسياري از همکاران از عدم حمايت دبير کار وفناوری توسط مديران مدارس شاکي اند همواره اين بحث مطرح است که ما فضاي کافي و امکانات مورد نياز  براي کار را نداريم .  بچه ها به کار عملي بسيار علا قمند هستند و بيشتر از بخش عملي به آن ا هميت مي دهند ولي گا هي  حمايتي از طرف خانواده ها و مدرسه ديده نمي شود . در بسياري  از مدارس نداشتن امکانات مانع کار عملي کار وفناوری مي گردد . در اين ميان اين بحث پيش مي آيد که اگر کتاب کار وفناوری يکي از اهداف آموزش عمومي است پس چرا اين قدر مورد کم تو جهي مسئولين قرار دارد ؟ چرا افراد غير تخصصي به تدريس آن مشغولند  بدون آن که کمترين آگاهي از اين درس داشته باشند. مثلا دبيري که رشته تخصصي خودش ادبيات يا معارف يا علوم است و هيچ وقت در هيچ کجاي دروس دانشگاهي خود واحدي براي برق والکترونيک صنايع غذايي مکانيک چوب فلز کشاورزي دامپروري و.... نگذرانده است چگونه مي تواند در تدريس اين رشته موفق باشد ! حال آن که مي بينيم بيشترين مازاد آموزش و پرورش در اين رشته هاست و برخي از اين  دبيران  به تدريس کار وفناوری مي پردازند و عملا قسمت هاي  عملي را اجرا نمي کنند و نمي توانند اجرا کنند وخود نيز اين قضيه را مطرح مي کنند  که چون رشته من کار نيست فلان بخش هارا اجرا نکردم يا گفتم در خانه انجام بدهند ! آيا به اين شکل عمل کردن مي تواند کمکي به دانش آموزان بنمايد يا بيشتر باعث ايجاد درد سر براي خانواده ها ميگردد؟
به نظر مي آيد که کتاب کار وفناوری و بيشتر از آن دبير ان تخصصي کار وفناوری بسيار مظلوم قرار گرفته اند .از طرفي از نداشتن امکانات ناراضي هستند واز طرف ديگر نياز به همکاري و حمايت بيشتر مسئولان دارند ولي همچنان مورد بي مهري قرار مي گيرند . زيرا مسئولان باز هم آزمايشگاه را به داشتن کارگاه ترجيح مي دهند . از معلم کار وفناوری خواسته مي شود 12 نمره عملي به  دانش آموزان بدهد ( نمره عملي درس علوم 5 نمره ميباشد )ولي چگونه مي توان بدون اجراي عملي فعاليت ها به دانش آموزان نمره به حق و واقعي داد ؟! حال آن که کارگاهي وجود ندارد !
اين فقط بخشي از مشکلات کار وفناوری است . از طرف ديگر دبير کار وفناوری بايد بتواند انتظارات اوليا را بر آورده سازد .خدا نکند از دانش آموز بخواهيم وسيله اي بياورد . قبل از او اوليا دلخور مي شوند :1- از کجا بياوريم ؟ 2- چه جوري بخريم ؟3- از کجا پولش را بياوريم ؟ 4- وقت نداريم بخريم ؟ 5- اگر کار گروهي است چرا فرزند من بايد تهيه کند ؟ 6- چرا به فرزند در گروه چيز گران قيمتي گفته ايد بخرد ؟7- اصلا چرا خودتان نمي خريد و مارا به درد سر مي اندازيد .8- اصلا چرا گفته ايد بخريد مگر فرزند ما در آينده مي خواهد .......شود. 9-چرا با وسايل خطر ناک در کلاس کار مي کنيد .10- زنگ هاي کار لباس بچه ها خراب ميشود  چرا کارهاي سخت فناوریي از بچه ها به خصوص دخترها مي خواهيد .وحرف هايي از اين دست که انگيزه را از دبير کار وفناوری مي گيرد . ودر اين ميان اين دا نش آموز است که ضربه  و لطمه اساسي را مي خورد و  آن هم اين است که اولا: ياد نمي گيرد کار گروهي انجام دهد . دوما: از تجربه مشاغل مختلف باز مي ماند . سوما: نمي تواند براي آينده شغلي خودتصمبم درستي بگيرد و مجبور مي شود براي تصميم گيري از شاخه اي به شاخه ديگر بپرد . چهارما : با اوليا درگيرمي شود که وسايل کار براي کار وفناوری بياورد . پنجما : نمره او حق واقعي او نيست ( وبه طور غير مستقيم با دروغ سمبل کردن فريب دادن و...) آشنا مي شود و چندين دليل ديگر که نهايتا باعث آسيب  دا نش آموز مي شود .
و حال با اين همه مشکلي که براي اجراي درست اين درس وجود دارد پيشنهاد مي گردد:
1-    سعي شود از دبيران کار وفناوری متخصص وعلاقه مند به امر تدريس براي اين درس استفاده شود .
2-    دروه هاي ضمن خدمت مداوم ومستمر براي باز آموزي همکاران گذاشته شود .
3-    تغييرات کتاب کار وفناوری قبل از سال تحصيلي به همکاران اطلاع داده شود وآموزش هاي مورد نياز برگزار گردد .
 4-بودجه خاصي براي کار وفناوری در مدارس در نظر گرفته شود .
مشكلات مربوط به درس کار و فناوری در اين مقاله به 10 مورد تفكيك شده و در نهايت راه حل‌هايي پيشنهاد شده است .
 1- عدم علاقه دانش آموزان به بعضي از واحدهاي درسي
كتاب کار و فناوری تشكيل شده است از 8 واحد درسي كه در هر واحد به رشته اي پرداخته مي‌شود. دانش آموزان به تمام واحدها علاقه يكساني نشان نمي‌دهند، البته اين امر بديهي است و نشان دهنده علاقه ها و استعدادها و تفاوتهاي فردي دانش آموزان است.
يادگيري كليه واحدهاي درسي براي دانش‌آموزان اجباري است ، اما دانش‌آموز به برخي از واحدهاي درسي علاقه اي نشان نداده و در آن واحد عملكرد بسيار ضعيفي دارد كه گاهي تلاش معلم با بكارگيري روشهاي مختلف تدريس كارگر نمي افتد و دانش آموز در آن واحد همچنان با مشكلاتي روبرو است .
بطور مثال واحد برق يك واحد پركار با مطالب گسترده است ، با توجه به ديدگاهي كه در گذشته در مورد تفكيك كارها به دخترانه و پسرانه وجود داشت، دانش‌آموزان دختر به اين واحد علاقه كمتري نشان مي دهند و به گونه اي به قول خود مي‌خواهند هرچه زودتر از دست اين واحد خلاص شوند. در گروهها عده اي كنار كشيده و يا به اجبار معلم تن به كار مي دهند و بستن قطعات و مدار توسط افراد خاصي در گروه با علاقه انجام مي‌گيرد. البته شايد با صرف وقت بيشتري بتوان علاقه را در دانش آموز به وجود آورد ولي كثرت مطالب و وقت كم اين اجازه را به معلم نمي دهد.
 2- مشكلات مربوط به تحقيق ها و مصاحبه ها
همه مي‌دانيم كه تحقيق و پژوهش و مصاحبه در يادگيري عميق و مشاركت در يادگيري دانش‌آموزان تأثير خيلي زيادي دارد و اگر به شكل صحيح هدايت شود دانش‌آموز را در امر يادگيري پرتلاش و فعال و علاقه مند مي‌سازد . در كتب کار و فناوری محتواي كتاب با وجود انجام درست تحقيق ها و مصاحبه ها تكميل مي شود. اين فعاليت ها بايد توسط دانش آموز به صورت فردي يا در گروهها انجام گيرد. اما انجام اين فعاليت ها چگونه است ؟ آيا همه دانش آموزان توانايي انجام صحيح اين فعاليت ها را دارند ؟ آيا منابع مورد نياز براي انجام اين فعاليت ها در تمام شهرها و روستاها در اختيار دانش آموزان قرار دارد؟
منابعي مثل كتابخانه ، مدارس فناوریي وکار اي و كاردانش و يا افراد شاغل در رشته هاي مختلف مرتبط با واحدها در روستا ها و شهرهاي كوچك يا اصلاً وجود ندارد يا اندك است. بطوريكه تعداد محدودي از دانش آموزان يك مصاحبه انجام مي دهند و بقيه دانش آموزان از روي آن كپي‌برداري مي كنند و در جواب اعتراض معلم پاسخ مي دهند كه كسي را براي انجام مصاحبه نيافته اند. البته در مراكز شهرها و روستاها شايد اين امكانات وجود داشته باشد، و شايد دانش آموزان پسر بتوانند تا مراكز رفته و به منابع دسترسي پيدا كنند ولي براي دانش آموزان دختر امري مشكل و  يا محال است .
 3- نبود كارگاه و فضاي فيزيكي مناسب براي انجام كارهاي عملي
در درس کار و فناوری اولين نكته اي كه اهميت دارد وادار كردن دانش آموز و علاقه مند كردن وي به انجام كارهاي عملي و دست ورزي و يافتن مهارت براي كار با ابزارهاي مختلف است، ولي در اكثر مدارس به دليل وجود مشكلات بسيار  زياد به اين نكته مهم توجه كمتري مي‌شود.
يكي از اين مشكلات نبود فضاي كارگاهي مناسب براي كارهاي عملي است البته بعضي از كارهاي عملي را مي‌توان دركلاس درس انجام داد ، ولي در كلاسهاي كوچك امكان انجام كارها بصورت گروهي سخت و گاهي محال است . بعضي از فعاليت ها به ميز كارگاهي نياز دارد . از نظر ايمني، كلاس درس مكان امني براي انجام فعاليت هاي واحد برق ، فلز و چوب نيست و فعاليت هاي اين واحدها بهتراست در كارگاه انجام گيرد.
در كارگاه  دانش آموزان راحتر كارهاي عملي را انجام مي دهند و معلم نيز بهتر مي تواند آموخته هاي خود را به آنها منتقل كند و دسترسي معلم به وسايل و امكانات كارگاهي و قرار دادن آنها در اختيار دانش آموز وقت كمتري مي گيرد.
 4- كمبود امكانات كارگاهي مناسب
يكي ديگر از مشكلاتي كه دبير کار و فناوری با آن روبروست وانجام كارهاي عملي را مختل مي كند، كمبود امكانات كارگاهي است. در مدارس مناطق محروم امكانات كارگاهي يا وجود ندارند يا آنقدر كم است كه جوابگوي جمعيت كلاس ها نيست . البته اخيراً اهميت بيشتري به اين موضوع داده شده است و از طريق گروه هاي آموزشي مناطق امكاناتي در اختيار مدارس قرار مي گيرد اما بسيار كم است كه دبير اجباراً خود فعاليت و آزمايش را انجام مي‌دهد و دانش آموزان فقط تماشاگر هستند، اگر دانش آموزان بخواهند با آن امكانات كم فعاليت ها را انجام دهند بايد وسايل به نوبت در اختيار آنها قرار گيرد كه در اينصورت دبير با كمبود وقت مواجه مي شود.
 5- ديدگاه و همكاري مدير با دبير کار و فناوری
مديران مدارس با توجه به مشكلات فراواني كه در مدارس وجود دارد به بودجه‌ي مدرسه نياز فراوان دارند به دليل وجود مشكلاتي چون سرماي هوا ، بيشتر سرانه صرف خريد نفت ، تعمير و پوشش سقف و تعمير و خريد چراغ و بخاري مي گردد، به همين دليل مديران با اكراه تقبل مي‌كنند تا وسيله‌اي خريداري كنند و معلم را به سمت اداره و كيت هايي كه گروههاي آموزشي ارائه  مي كنند سوق مي دهند و در صورتيكه آن كيت ها هم كافي نيست كه براي داشتن اين كيت ها بايد صبر ايوب داشت.
بعضي مديران معمولاً به نمرات كتبي و قسمت تئوري كتاب اهميت داده و بخش عملي كمتر مورد توجه قرار مي گيرد، آنها انتظار دارند كه 12 نمره كار عملي با توجه به نمره كتبي داده شود كه اين امكان پذير نيست.
البته در موارد فوق مدير مقصر نيست زيرا كمبود بودجه امكان همكاري خوب مدير با دبير را از بين برده است. توجه بيش از حد مسئولان به نمرات نهايي و كارنامه و نمودار و جدول و ... اين تصور را در مديران به وجود آورد كه هرچه نمره كتبي بالاتر باشد مدرسه‌ي او از نظر عملي بالاتر است و كار عملي و مهارت دانش آموز هيچگاه ارزيابي نمي شود .
 6- واگذاري درس کار و فناوری به دبيران غير تخصصي
معمولاً اين مشكل در مناطقي با جمعيت كم و كلاس كم در روستاها ايجاد مي شود. ساعات موظف دبيران كامل نمي شود و بعضي دروس به ظاهر ساده مثل کار و فناوری مشكل گشايي مي شوند براي حل اين مشكل و براي تكميل ساعات به دبيران ديگر واگذار مي شوند .
اما اخيراً با توجه مسئولان ادارات در اين خصوص ، تدابيري انديشيده شده و تا حدي اين مشكل رفع گرديده است. دبير کار‌وفناوری مانند دبيران دروس ديگر بايد كليه مهارت هاي لازم براي تدريس و انجام فعاليت هاي درس خود را داشته باشند . معلمان غير تخصصي معمولاً قسمت تئوري كتاب را تدريس كرده و به قسمت عملي بي توجه هستند . در نتيجه دانش‌آموزان مهارت هاي لازم را بدست نمي آورند و سالهاي بعد مشكلات آنها بيشتر مي‌شود چون واحدهاي درسي سه سال با هم در ارتباط هستند و ناآشنايي و نداشتن مهارت در كار با ابزارهاي يكسال روي كارايي دانش آموزان و درك مطلب او در سالهاي بعد تأثير مي گذارد.
 7- كمبود وقت
با توجه به عملكرد ضعيف دانش آموزان در كارهاي عملي به دلايلي كه ذكر شد و همچنين وضعيت اقليمي منطقه و تعطيلي هاي بسيار در هنگام بارش برف و سرماي هوا زماني كه براي دبير باقي مي ماند بسيار كم است و انجام كارهاي عملي بخصوص واحدهاي ابتدايي كه مربوط به نيمه اول سال تحصيلي است با مشكلات زيادي همراه مي‌شود ، كه فشار كاري زيادي به دبير و دانش‌آموز وارد مي شود.
همچنين معلم براي بردن و آوردن وسايل به كلاس ، نظم دادن به وسايل و كارهايي از اين قبيل نيز بايد دقت صرف كند كه از ساعت كلاسي گرفته مي شود.
 8- گروه بندي و انجام فعاليت هاي گروهي
دانش آموزان در هر كلاس با توجه به بنيه‌ي علمي و دست ورزي و كار عملي به گروه‌هايي تقسيم مي شوند ، اما معمولاً در هر گروه تعداد خاصي كارهاي عملي را انجام داده و بقيه تنها تماشاگر هستند. سرگروه يا فرد ماهرتر در گروه خود انجام كار را تقبل مي‌كند از ترس اينكه مبادا بقيه كار را خراب كرده و نمره ي او كه در ارتباط با نمرات آنها دست پايين است بيايد.
همچنين كساني كه در گروه مهارت هاي كمي دارند كارها را به كندي انجام مي دهند و كار عقب مي ماند و فرصتي براي انجام فعاليت هاي ديگر باقي نمي ماند و اجباراً فرصت كار و يادگيري مهارت از آنها گرفته مي شود.
9- گردش و بازديدهاي علمي
براي ايجاد انگيزه و همچنين يادگيري بهتر و كاربردي‌تر درس توسط دانش آموزان مي‌توان از گردش علمي و بازديد علمي استفاده كرد. چون آنها را از نزديك با مسائل و كارهاي عملي مربوط به درس آشنا مي كند و آنها عملاً در كارگاه يا كارخانه بعضي روشهاي توليد ، كار با ابزار و ... را مي بينند و تصوير ذهني از مسائل در مغز آنها شكل مي گيرد كه يادگيري را پايدار مي كند.
بارش برف و باران، لغزندگي جاده ها، نبود سرويس اياب و ذهاب مناسب، سخت گيري والدين از مشكلات پيش رو براي انجام بازديد هاي علمي است. و در صورت فراهم شدن همه‌ي شرايط دبير مسئوليت چنين كاري را به عهده نمي گيرد و ترجيح مي دهد از آن صرف نظر كند.


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
8_410674_7604.zip394.5k